Leva med Leukemi

Direktlänk till inlägg 25 september 2014

Lilla tanten.

Av Cecilia - 25 september 2014 13:06

Ibland glömmer jag att min lilla tant bara är 3 år.

Hon har varit med om så mycket.
Ändå alldeles för lite.
 
När Elin kommer med tröjärmar som måste vikas men som efter en stund kasat ner igen så säger hon inte ”vik/rulla upp igen”, hon säger ”hur ska vi lösa det här problemet mamma?”
 
När hon talar är det ibland med ord som en del vuxna inte ens kan stava till.
Än mindre hört.
Port a cath.
En subkutan venport, den sitter där. Gör inte mycket väsen av sig men är livsnödvändig.
När Elin hör orden vet hon att vi pratar om hennes port.
 
Ord som Bactrim, Valtrex, Puri-nethol, Metotrexate får henne att reagera. 
Det är mediciner. 
Som ska sväljas.
Några varje dag, andra någon gång i veckan.
Hon vet.
Kan orden. Namnen.
 
Dropp, blodprov, trombocyter, infektionskänslig.
Fel ord för åldern.
 
Elins leksakstelefon ringde idag till ”försjukningskassen”.
Så många gånger har vi nämnt och ringt försäkringskassan i det här hemmet.
Hon frågar om dockans värden är bra.
Ja, min lilla vän. Dockans värden är bra. 
Men inte friska.
 
Ibland glömmer jag att min lilla tant bara är 3 år.
Hon har varit med om så mycket.
Ändå alldeles för lite.
 
 
Ingen bild

Madde

25 september 2014 14:13

♡ Krigarprinsessan ♡
Önskar att behandlingen lyckas och att detta snart är ett minne blott.

Massa kramar ♡

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 13 juni 2016 11:48

Jag gör vad jag kan för att hålla ihop. Mig själv. Min familj. Mina barn. Mitt liv.   Jag gör vad jag kan för att hålla ihop. Trots ständig oro. Trots ständigt sjuka barn.   Jag gör vad jag kan. När jag är på jobb andas jag. Jag lever. ...

Av Cecilia - 10 april 2016 11:04

Tänk dig livet, som ett öppet hav. Alla följer vågorna. Strömmarna. Alla har flytväst. Med nackstöd. En del har tom blivit tilldelade luftmadrasser.   Vågorna vaggar dig. Vattnet bär dig.   Det händer,  att vågorna sköljer över dig. Det ...

Av Cecilia - 27 december 2015 11:59

Den där lilla, lilla rösten. Den som ibland hörs inne i huvudet.   ”Stäng takfönstret, det kan bli regn även om det är sol just nu.”   Antingen lyssnar man. Eller inte. Ibland borde man lyssnat. Ibland inte.   Men den finns där...

Av Cecilia - 17 december 2015 07:03

2010. 17 december. Kl 07.28   Då föddes du. Du starka. Du vackra.   Du visade tidigt att din vilja var av stål. 1 vecka gammal lyfte du på huvudet. "Hade det inte hänt här hade jag knappt trott på det!", sa BVC-sköterskan.   ...

Av Cecilia - 14 december 2015 19:47


I december 2012 anmälde jag Elin till en danskurs. Start var den 10/2 2013. Hon älskade att dansa. Hon älskade musik. Hon längtade efter att få börja på sin dans.   Den 9/2 2013 ändrades dom planerna. Brutalt.   Idag, 3 år senare, h...

Ovido - Quiz & Flashcards