Leva med Leukemi

Direktlänk till inlägg 13 juni 2016

Tack försäkringskassan!

Av Cecilia - 13 juni 2016 11:48

Jag gör vad jag kan för att hålla ihop.

Mig själv.
Min familj.
Mina barn.
Mitt liv.
 
Jag gör vad jag kan för att hålla ihop.
Trots ständig oro.
Trots ständigt sjuka barn.
 
Jag gör vad jag kan.
När jag är på jobb andas jag.
Jag lever.
Känner mig som alla andra.
Jag har huvudvärk varje dag.
Men jag ger mig inte.
Man måste leva.
 
Jag gör vad jag kan.
Men när man skulle vilja skrika en myndighet i ansiktet,
och man inser det omöjliga i det.
Då växer frustrationen.
En myndighet som i 2 lika fall bedömt helt olika.
Totalt orättvist.
Bedömt till vår nackdel.
Bedömt så det slår på vårt barn.
Vår flicka.
Som bekämpade cancern.
Som nu försäkringskassan vägrar hjälpa på hennes väg tillbaka.
 
Jag vet att det finns minst en likvärdig historia med ett helt annat bemötande och en helt annan bedömning.
Det gör ont.
Varför är inte vår Elin värd vad det andra barnet får?
 
Just nu ska försäkringskassan vara glad att den är en myndighet och att jag inte kan nå ”den” ansikte mot ansikte.
För den vrede jag känner just nu har jag egentligen inte råd med.
Ur ett energimässigt synsätt.
Men hade jag kunnat möta försäkringskassan just nu så hade jag varit starkast i världen.
Men istället äter frustrationen mig.
 
Jag jobbar.
Min man jobbar.
Vi har bidragit till samhället under större delen av Elins behandlingstid.
Vi har inte gått 2 hemma och trampat.
Vi lät Elins pappa jobba.
Heltid.
Bidra.
Trots hans oro.
Trots min oro.
Trots minimalt med sömn.
Vi bidrog med det vi kunde till välfärden.
Till samhället.
 
Nu vänder försäkringskassan ryggen åt min dotter.
Men jag vet att NI, försäkringskassan, bedömt annorlunda i ett helt jämställt fall!
Förstår ni hur ni jobbar?
Förstår ni vad det är ni pysslar med på arbetstid?
 
Men människor som INTE VILL gå tillbaka till sina jobb eller har varit 2 hemma trots det inte funnits fog för det.
Bara varit det för man ”har rätt till det”.
Det bara slinker förbi era paragrafer och skygglappar.
 
Vi gör vad jag kan för att Elin ska orka.
Men försäkringskassan gör vad dom kan för att sänka henne.
Istället för att lägga den energi jag har kvar, när jag bidragit till samhället, på mina barn,
ska jag nu lägga den lilla energin på att slåss mot en myndighet.
 
Det är vår svenska välfärd det.
Den som bidrar minst får mest i slutänden.
 
 
Karolina Skoglund

Karolina Skoglund

14 juni 2016 11:12

Hej Cecilia! Jag heter Karolina Skoglund och är debattredaktör på Expressen. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Hör av dig asap! karolina.skoglund@expressen.se /073-633 78 83

http://www.expressen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 10 april 2016 11:04

Tänk dig livet, som ett öppet hav. Alla följer vågorna. Strömmarna. Alla har flytväst. Med nackstöd. En del har tom blivit tilldelade luftmadrasser.   Vågorna vaggar dig. Vattnet bär dig.   Det händer,  att vågorna sköljer över dig. Det ...

Av Cecilia - 27 december 2015 11:59

Den där lilla, lilla rösten. Den som ibland hörs inne i huvudet.   ”Stäng takfönstret, det kan bli regn även om det är sol just nu.”   Antingen lyssnar man. Eller inte. Ibland borde man lyssnat. Ibland inte.   Men den finns där...

Av Cecilia - 17 december 2015 07:03

2010. 17 december. Kl 07.28   Då föddes du. Du starka. Du vackra.   Du visade tidigt att din vilja var av stål. 1 vecka gammal lyfte du på huvudet. "Hade det inte hänt här hade jag knappt trott på det!", sa BVC-sköterskan.   ...

Av Cecilia - 14 december 2015 19:47


I december 2012 anmälde jag Elin till en danskurs. Start var den 10/2 2013. Hon älskade att dansa. Hon älskade musik. Hon längtade efter att få börja på sin dans.   Den 9/2 2013 ändrades dom planerna. Brutalt.   Idag, 3 år senare, h...

Av Cecilia - 20 november 2015 12:06

2015. Jag känner mig färdig med det här året nu. Väldigt färdig. Sedan februari 2013 har vi på något märkligt vis levt i 2015. Året då Elins behandling skulle vara färdig. Året då Elin blev färdigbehandlad.   2015. 2015. 2015. Som en hägring...

Ovido - Quiz & Flashcards