Leva med Leukemi

Alla inlägg under maj 2014

Av Cecilia - 31 maj 2014 11:12

Drömmen.

Så enkel.
Upplevd förr, genom tiderna besannats.
 
Motgångar har jag överlevt.
Massor.
Privat.
På jobb.
I relationer.
I livet.
Stärkt av allt det som varit bra har jag gått vidare.
 
Det positiva har burit det negativa.
Omvandlat.
Förvandlat det till en berikande erfarenhet.
 
Det är fortfarande så.
Men det negativa tenderar just nu att kväva det positiva.
En bra sak förvandlas framför mina ögon till något negativt.
En ljusning mörknar snart.
Medvinden smeker min rygg men min färdväg ändrar riktning.
Det som puttade framåt blir plötsligt en kraftansträngning.
En belastning.
Erfarenheten berikar med svag styrka.
Förbittrar med enorm kraft.
 
Det måste vända.
Hur mycket motgångar ska en och samma människa orka ta?
Jag skulle inte byta bort Elin för en enda lugn stund.
Men jag skulle gärna byta våra motgångar mot en handfull triviala problem.
Orkar inte se mer av andras ”stora” problem.
Inte just nu.
Facebook får vila.
Det tar bara kraft att knipa igen.
Att hålla inne med en predikan om hur bra dom faktiskt har det.
För jag vet. Jag vet att alla står sina egna problem närmst.
Men många saknar idag perspektiv.
Förmågan att se att det är dom själv som sätter förstoringsglaset mot problemet.
Kom igen när ni lever med sjukvården som er högra hand.
Kom igen när er 3-åring äter sig mätt på medicin.
Kom igen när ni ser besvikelsen i ert barns ögon över att håret faller. Igen.
Kom igen när ni inser att kärlek inte är allt för överlevnad.
När ni varit isolerade på ofrivilliga grunder från det liv ni skapat.
När valen inte längre är era.
När du känner trådarna dra, när du blivit en marionett i överlevnadens hand.
Då kan vi prata.
 
Drömmen.
Så enkel.
Så skör.
Upplevd förr, genom tiderna besannats.
 
Mardrömmen.
En annan typ av verklighet.
Ovido - Quiz & Flashcards