Leva med Leukemi

Direktlänk till inlägg 12 januari 2015

Den kallar sig Ovissheten.

Av Cecilia - 12 januari 2015 13:51

Jag önskar att alla för en dag fick uppleva hur mkt energi det går åt att bara leva ihop med barncancern.

Önskar inte att någon fick möta barncancern, bara känna energiförlusten.

Känna hur energin ständigt är på noll, samtidigt som en kraft konstant suger ut det där lilla, lilla som samlas.


En del säger att dom vet hur det är.

Det hade jag förmodligen också sagt för 2 år sen.

Dom är också trötta.

Har mycket.

På jobbet, med kalas, med VAB, med livspusslet.

Jag var också trött.

Trodde jag visste vad trött var.

Jag visste inte ett smack.


Nu vet jag.


Nu vet jag hur det känns när varenda droppe kraft är slukad.

Inte av för många bollar i luften.

Inte av att leva ett liv med normal stress.

Av psykisk påfrestning.

Av att ha ansvar för mediciner som är avgörande för tillfrisknande.

Att leva med det vilande hotet.

Att aldrig sova en hel natt.

Aldrig.


Elins värden repar inte sig. Den här veckan utan mediciner gjorde inte sitt jobb. I morgon får vi veta om det blir ytterliggare en vecka utan mediciner.

Trots att allt är pausat så har värden fortsatt att gå neråt.


Där har ni kraften som slukar all energi.

Ovissheten.

Så heter den. Kraften som äter oss.


Ovissheten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia - 13 juni 2016 11:48

Jag gör vad jag kan för att hålla ihop. Mig själv. Min familj. Mina barn. Mitt liv.   Jag gör vad jag kan för att hålla ihop. Trots ständig oro. Trots ständigt sjuka barn.   Jag gör vad jag kan. När jag är på jobb andas jag. Jag lever. ...

Av Cecilia - 10 april 2016 11:04

Tänk dig livet, som ett öppet hav. Alla följer vågorna. Strömmarna. Alla har flytväst. Med nackstöd. En del har tom blivit tilldelade luftmadrasser.   Vågorna vaggar dig. Vattnet bär dig.   Det händer,  att vågorna sköljer över dig. Det ...

Av Cecilia - 27 december 2015 11:59

Den där lilla, lilla rösten. Den som ibland hörs inne i huvudet.   ”Stäng takfönstret, det kan bli regn även om det är sol just nu.”   Antingen lyssnar man. Eller inte. Ibland borde man lyssnat. Ibland inte.   Men den finns där...

Av Cecilia - 17 december 2015 07:03

2010. 17 december. Kl 07.28   Då föddes du. Du starka. Du vackra.   Du visade tidigt att din vilja var av stål. 1 vecka gammal lyfte du på huvudet. "Hade det inte hänt här hade jag knappt trott på det!", sa BVC-sköterskan.   ...

Av Cecilia - 14 december 2015 19:47


I december 2012 anmälde jag Elin till en danskurs. Start var den 10/2 2013. Hon älskade att dansa. Hon älskade musik. Hon längtade efter att få börja på sin dans.   Den 9/2 2013 ändrades dom planerna. Brutalt.   Idag, 3 år senare, h...

Ovido - Quiz & Flashcards